Aquest mes de març, s’inicia una prova pilot interna amb el prototip de bicicleta per a avançar en el disseny que tindrà el sistema de bicicleta pública compartida de la ciutat de Reus. És el pas previst en el cronograma d’implantació de la bicicleta compartida després de la contractació a la tardor d’un tècnic especialista en bicicletes.
Per fer aquesta prova pilot, es compta amb 10 prototips de bicicleta i s’està habilitant fins a 6 estacions provisionals en diversos punts de la ciutat que permeten aparcar-hi fins a 20 bicicletes. La prova és interna i va a càrrec de tècnics de Reus Mobilitat i Serveis, que faran servir les bicicletes per als seus desplaçaments de feina habituals.
Deu prototips de bicicleta i sis ubicacions provisionals
Amb l’objectiu que les proves es facin en condicions reals, les estacions provisionals s’han instal·lat a la via pública, en espais propers als pàrquings municipals. Així, hi haurà sis estacions provisionals al llocs següents: a la plaça de la Cultura de la Pau (Pàrquing Passeig Prim), a la plaça de la Pastoreta (Pàrquing Pastoreta), a l’avinguda del Carrilet (Pàrquing Carrilet), a la plaça de l’Univers (Pàrquing Centre Comercial la Fira), a la plaça de la Llibertat (Pàrquing Llibertat) i al Mercat Central (pàrquing Oques).
Paral·lelament, s’està desenvolupant una solució tecnològica pròpia de bloqueig i desbloqueig de bicicletes per als punts d’aparcament.
Les primeres bicicletes, el 2023
El 2021 es van fer els primers passos per a la bicicleta compartida. Fa poc més d’un any es va signar un conveni amb l’Ajuntament de Girona i des de Reus Mobilitat i Serveis es va elaborar un estudi previ per a la implantació de la bicicleta compartida. Al setembre passat, es va contractar un tècnic especialista per començar a definir concretament quin és el model de bicicleta compartida i adaptar-ne la gestió a l’estructura de l’empresa municipal, amb l’experiència del Centre de Control.
Reus Mobilitat i Serveis podria oferir un servei 24 hores, amb una dotzena d’estacions en una primera fase i entre 200/250 bicicletes. Tant el número d’estacions com el número total de vehicles, s’aniria incrementant a partir de la posada en marxa del servei.
La prova pilot que ara comença s’afegeix als treballs que està fent l’empresa municipal per definir el projecte, amb l’objectiu que al llarg de 2023 es puguin veure les primeres bicicletes compartides circulant per la ciutat. Aquest 2022 també s’estan redactant els projectes d’obra civil d’estacions i d’equipament del local de manteniment del servei i s’està elaborant la documentació per a la licitació de subministraments, serveis i obres necessaris per la implantació del servei.
Projecte finançat amb el Pla Next Generation de la UE
Justament, a final de febrer s’ha fet pública la concessió dels fons Next Generation i la bicicleta compartida ha estat un dels projectes de l’Ajuntament de Reus escollits. Aquesta actuació complementa l’ampliació de la xarxa de carrils bici de la ciutat i té per objectiu facilitar i promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport saludable i ambientalment sostenible, complementant l’oferta de serveis de mobilitat pública compartida.
El Pla Next Generation EU (NHEU) o Pla de recuperació de la Unió Europea és un instrument excepcional de recuperació temporal dotat amb 750.000 milions d’euros que es proposa ajudar els estats membres a superar la crisi social i econòmica derivada de la pandèmia Covid-19 i transformar les seves economies en clau de futur.
Es nodreix de fons bàsicament a través de dos grans instruments: el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i el REACT-EU. Aquests instruments s’afegeixen als recursos ja previstos al pressupost de la Unió Europea, com els fons de cohesió.
El MRR posa a disposició dels 27 països de la Unió Europea 672.500 milions d’euros, que es distribueixen d’acord amb el pla nacional que cada estat ha presentat, i que ha estat aprovat pel Consell de la UE. En el cas de l’estat espanyol, el 13 de juliol de 2021 el Consell de la UE va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol, que compta amb un pressupost de 69.528.050 milions d’euros.